Silent treatment

By ADAM REILLY  |  March 14, 2007

If blithe appropriation is a professional luxury, being the object of appropriation is less pleasant, even when the stakes are much lower. In June 2005, I reported in the Phoenix that pizza-magnate-turned-Catholic-crusader Tom Monaghan planned to bar pornography, birth control, and abortions from Ave Maria, his new town in Florida. Eight months later, the Associated Press relayed this information without attribution; Monaghan then embarked on a PR offensive that featured appearances on Today and Good Morning America. I should have been pleased the story was growing; instead, I was annoyed I wasn’t getting any recognition.

Given this pettiness — which I hope isn’t wholly unrepresentative — it’s no surprise that some journalistic veterans see the debate over whether and how to credit as relatively insignificant. That’s the view of Bob Phelps, who was the Times’ Washington editor from 1965 to 1974 and then ran the Globe’s coverage of the busing crisis. During his time in the capital, Phelps recalls, the Times’ New York editors regularly urged the DC bureau to acknowledge competitors’ scoops — and the DC bureau regularly resisted. “We said, ‘Well, that subject was on our list, and we just didn’t happen to choose that particular day [to cover it],” says Phelps. If a story demands coverage and can’t be significantly advanced, he adds, whatever competitor broke it should definitely get a nod. Still, “Outside of the newspaper industry, or the media in general, who cares whether you give credit or not?”

During his time as editor of the Philadelphia Inquirer — an 18-year period during which the paper won 17 Pulitzers — Gene Roberts wasn’t quick to credit other papers, either. “Our policy at the Inquirer,” Roberts explains, “was that if we undertook an investigation from start to finish, we didn’t go into whoever had written about the subject before.” Consequently, Roberts thinks the Post’s decision not to cite Salon was fair: “My impression is that this was the Post’s own work — that they weren’t dependent in any way upon anything that had been previously written,” he says.

What’s the story?
Here’s the catch: for readers, knowing if and when a given story was previously covered can itself be a vital part of the story. After the Post’s Walter Reed stories ran, Dr. William Winkenwerder Jr., the assistant secretary of defense for health affairs, expressed shock at what he’d read. “This news caught me — as it did many other people — completely by surprise,” Winkenwerder said. As Benjamin quickly pointed out on Salon, however, his own earlier stories on problems at Walter Reed raised real doubts about this claim of ignorance.

Here’s another example, from last year’s Massachusetts governor’s race. In October 2006, Democrat Deval Patrick’s previous support for Ben LaGuer — a convicted rapist who still maintains his innocence — became a central issue in his campaign against Republican Kerry Healey. On October 4, the Globe reported that Patrick had offered limited and inaccurate descriptions of his past involvement with LaGuer; a week later, Healey unveiled a controversial ad that hammered Patrick for his LaGuer ties.

< prev  1  |  2  |  3  |  4  |   next >
Related: Martha’s quick start, Ground game, Can Obama lasso the Bay State?, More more >
  Topics: Media -- Dont Quote Me , Deval Patrick, Ben LaGuer, Dana Priest,  More more >
| More

Most Popular
Share this entry with Delicious
  •   BULLY FOR BU!  |  March 12, 2010
    After six years at the Phoenix , I recently got my first pre-emptive libel threat. It came, most unexpectedly, from an investigative reporter. And beyond the fact that this struck me as a blatant attempt at intimidation, it demonstrated how tricky journalism's new, collaboration-driven future could be.
  •   STOP THE QUINN-SANITY!  |  March 03, 2010
    The year is still young, but when the time comes to look back at 2010's media lowlights, the embarrassing demise of Sally Quinn's Washington Post column, "The Party," will almost certainly rank near the top of the list.
  •   RIGHT CLICK  |  February 19, 2010
    Back in February 2007, a few months after a political neophyte named Deval Patrick cruised to victory in the Massachusetts governor's race with help from a political blog named Blue Mass Group (BMG) — which whipped up pro-Patrick sentiment while aggressively rebutting the governor-to-be's critics — I sized up a recent conservative entry in the local blogosphere.
  •   RANSOM NOTES  |  February 12, 2010
    While reporting from Afghanistan two years ago, David Rohde became, for the second time in his career, an unwilling participant rather than an observer. On October 29, 1995, Rohde had been arrested by Bosnian Serbs. And then in November 2008, Rohde and two Afghan colleagues were en route to an interview with a Taliban commander when they were kidnapped.
  •   POOR RECEPTION  |  February 08, 2010
    The right loves to rant against the "liberal-media elite," but there's one key media sector where the conservative id reigns supreme: talk radio.

 See all articles by: ADAM REILLY