Silent treatment

By ADAM REILLY  |  March 14, 2007

Healey’s ad backfired, and Patrick went on to win easily. In retrospect, though, the episode might have played out differently if the Globe had mentioned that Patrick was asked about his ties to LaGuer in August 2006, when the Herald first ran a story on the subject. After all, this meant Patrick had been aware of his potential vulnerability on the LaGuer issue for more than a month — and his campaign still couldn’t get its story straight. This, in turn, might have made Globe readers less likely to indulge Patrick’s changing explanations and more skeptical about his basic political competence. Of course, since the Globe’s focus was on Patrick’s shifting explanations of his involvement with LaGuer rather than that involvement itself, the paper had no real obligation here. (According to Globe editor Marty Baron, “If something is an exclusive or obviously involves a significant piece of enterprise, our policy is to give credit.”)

Shed no tears for the Herald, however. Also in the ’06 campaign, the tabloid provided a textbook example of another way to avoid giving credit to a competitor — namely, running away from a big story someone else broke. During the Democratic primary, Globe columnist Joan Vennochi wrote a damning column on attempts by Tom Reilly’s campaign to discredit Patrick by working with Ray Rogers, a union activist and vocal Coca-Cola critic. (Patrick had previously been Coke’s in-house counsel.) Vennochi’s column, which quoted extensively from an e-mail sent by a Reilly operative, ran on August 12. The Herald alluded to it on August 14, but the reference was so obscure it was useless. On August 17, the Herald did note that the state Office of Campaign and Political Finance was investigating possible collusion between Rogers and both Reilly and Chris Gabrieli, Patrick’s other Democratic opponent — but still didn’t mention Vennochi’s smoking-gun e-mail. Reilly only managed 23 percent of the primary vote; if the Herald had given the Rogers contretemps the attention it deserved, it might have been less. (In fairness to the Herald, no paper runs away from competitors’ scoops like the New York Times, generally regarded as the national paper of record.)

“We don’t have the resources to do everything,” says Herald editor Kevin Convey. “If the Globe breaks it, it’s going to be on radio and TV. Unless it’s huge, I’d rather have our people go out and break something else.”

24/7 highs and woes
According to Tom Rosenstiel, director of the Project for Excellence in Journalism, journalists’ willingness to credit their competition has actually increased in recent years — though not necessarily for welcome reasons. “The basic instinct has been a grudging one,” Rosenstiel says. “And yet that attitude, that kind of competitive spirit, was a sign of news organizations that were truly competitive — that had substantial staffs and were engaged in original newsgathering. Now so many outlets are essentially passing stuff along secondhand without trying to verify it, because things move so fast in the era of 24-hour news, that they’re somewhat more generous.”

Of course, the Post’s obstinacy regarding Walter Reed shows that any newfound generosity has its limits. But now would be a good time to rethink the terms of credit-giving — because given the way news is consumed today, any news outlet that takes a stingy approach toward crediting the competition, especially on a major story like Walter Reed, risks looking absurd.

< prev  1  |  2  |  3  |  4  |   next >
Related: Martha’s quick start, Ground game, Can Obama lasso the Bay State?, More more >
  Topics: Media -- Dont Quote Me , Deval Patrick, Tom Rosenstiel, George W. Bush,  More more >
| More


Most Popular
ARTICLES BY ADAM REILLY
Share this entry with Delicious
  •   BULLY FOR BU!  |  March 12, 2010
    After six years at the Phoenix , I recently got my first pre-emptive libel threat. It came, most unexpectedly, from an investigative reporter. And beyond the fact that this struck me as a blatant attempt at intimidation, it demonstrated how tricky journalism's new, collaboration-driven future could be.
  •   STOP THE QUINN-SANITY!  |  March 03, 2010
    The year is still young, but when the time comes to look back at 2010's media lowlights, the embarrassing demise of Sally Quinn's Washington Post column, "The Party," will almost certainly rank near the top of the list.
  •   RIGHT CLICK  |  February 19, 2010
    Back in February 2007, a few months after a political neophyte named Deval Patrick cruised to victory in the Massachusetts governor's race with help from a political blog named Blue Mass Group (BMG) — which whipped up pro-Patrick sentiment while aggressively rebutting the governor-to-be's critics — I sized up a recent conservative entry in the local blogosphere.
  •   RANSOM NOTES  |  February 12, 2010
    While reporting from Afghanistan two years ago, David Rohde became, for the second time in his career, an unwilling participant rather than an observer. On October 29, 1995, Rohde had been arrested by Bosnian Serbs. And then in November 2008, Rohde and two Afghan colleagues were en route to an interview with a Taliban commander when they were kidnapped.
  •   POOR RECEPTION  |  February 08, 2010
    The right loves to rant against the "liberal-media elite," but there's one key media sector where the conservative id reigns supreme: talk radio.

 See all articles by: ADAM REILLY