Trans fact

When a person in the center of a media maelstrom has had a sex change, is it fair game for the press?
By ADAM REILLY  |  May 20, 2009


Aiden Quinn used to be a woman. Now he's a man. It's a titillating detail — but is it news?

Quinn, you'll likely recall, is the 24-year-old subway driver from Attleboro who — moments after text-messaging his girlfriend on the evening of May 8 — crashed a Green Line train into another near the MBTA's Government Center stop, injuring roughly 50 passengers and causing an estimated $9.6 million in damages. The accident dominated the Boston news for days and prompted the announcement, on May 13, of a no-cell-phones policy for the T's drivers; it also led to Quinn's firing.

Given Quinn's admission that he was, in fact, texting prior to the accident, there's a general consensus that he's a dumbass. But there's no such agreement among the Boston media as to whether his switch from identifying as a woman to a man was germane to the larger story.

Some outlets seemed certain that it was. On May 11, for example, WFXT-TV (Fox 25) made Quinn's gender switch the lead fact of a Web story about his background (ahead of his driving record, which includes at least three speeding tickets — apparently he's a bad car driver, too) and played it up on Twitter. The Boston Herald took a similarly sensationalistic approach. On May 12, the tabloid highlighted Quinn's identity switch, calling him "stocky" for good measure — and the next day's paper boasted three more references, including a sniggering Howie Carr column and a news-you-just-might-use piece on transgender protocol ("Sex Change a Simple Switch at RMV") by reporter Dave Wedge.

Others were far more restrained. Following internal discussions, New England Cable News (NECN) sought to downplay that aspect of Quinn's history; as news director Tom Melville puts it, "It's part of who [Quinn] is, but it's not the main story." The Globe, too, de-emphasized Quinn's sex change. A May 12 piece by Noah Bierman on hiring standards at the T cited it, but the detail came late in the piece, and was delivered in a detached, matter-of-fact tone. Meanwhile, other Globe stories omitted reference to Quinn's past existence as a woman altogether.

"We knew very early of his transgender status, and we thought very hard about including it," explains Globe metro editor Brian McGrory. "It's certainly a provocative part of his personal history, but the question we asked was, 'Was it relevant to the crash itself?' And we couldn't determine that it was.

"Then we asked, 'Was it worth using at all?' " adds McGrory. "We determined that — because he's a person in the news, and because many of the facts that we were getting about him involved his driving record, and it was right there on his driving record that he was transgender — the proper thing to do was point it out, but not play it up particularly high in the story."

According to some advocates for the transgendered, though, even the lower-key approaches of the Globe and NECN went too far. A statement from the Massachusetts Transgender Political Caucus, for example, argued that a single mention of Quinn's gender switch was tantamount to yellow journalism: "Anything related to his gender identity would be irrelevant and further perpetuate unnecessary sensationalism. . . . Media outlets should be reporting on the facts of the case and not using sensationalistic coverage of a person's identity or former name when neither has a bearing on the case."

1  |  2  |  3  |   next >
Related: Numbers game, Play-by-play, Do it like we used to do, More more >
  Topics: Media -- Dont Quote Me , Media, Special Interest Groups, Brian McGrory,  More more >
| More

Most Popular
Share this entry with Delicious
  •   BULLY FOR BU!  |  March 12, 2010
    After six years at the Phoenix , I recently got my first pre-emptive libel threat. It came, most unexpectedly, from an investigative reporter. And beyond the fact that this struck me as a blatant attempt at intimidation, it demonstrated how tricky journalism's new, collaboration-driven future could be.
  •   STOP THE QUINN-SANITY!  |  March 03, 2010
    The year is still young, but when the time comes to look back at 2010's media lowlights, the embarrassing demise of Sally Quinn's Washington Post column, "The Party," will almost certainly rank near the top of the list.
  •   RIGHT CLICK  |  February 19, 2010
    Back in February 2007, a few months after a political neophyte named Deval Patrick cruised to victory in the Massachusetts governor's race with help from a political blog named Blue Mass Group (BMG) — which whipped up pro-Patrick sentiment while aggressively rebutting the governor-to-be's critics — I sized up a recent conservative entry in the local blogosphere.
  •   RANSOM NOTES  |  February 12, 2010
    While reporting from Afghanistan two years ago, David Rohde became, for the second time in his career, an unwilling participant rather than an observer. On October 29, 1995, Rohde had been arrested by Bosnian Serbs. And then in November 2008, Rohde and two Afghan colleagues were en route to an interview with a Taliban commander when they were kidnapped.
  •   POOR RECEPTION  |  February 08, 2010
    The right loves to rant against the "liberal-media elite," but there's one key media sector where the conservative id reigns supreme: talk radio.

 See all articles by: ADAM REILLY