Whatever happened to Memogate?

By ADAM REILLY  |  November 10, 2006

In his August 4 editor’s note, Baron defended the Globe’s decision to publish the July 26 story, which ran even though Modern Continental hadn’t had an opportunity to rebut Keaveney’s claim — something the paper’s own ethics code requires. But Baron also vowed that the paper would aggressively cover the Keaveney story in the future. “The Globe will continue to report fully and forthrightly on this matter,” he wrote, “bringing to our readers everything we learn.”

Today, however, this promise seems not to have been kept. For starters, it needs to be said that the Herald, which loves gloating over Globe gaffes, covered the story more effectively in the days that followed. (The Herald broke the news that Keaveney had once been accused of assault, and was the first to note that his résumé included false claims about his education and military experience.) What’s more, the Globe never actually issued a final verdict on the authenticity of Keaveney’s memo. At this point, it’s hard to find anyone in Boston who doesn’t think it was a fake. But the Globe still hasn’t said it was hoodwinked.

When it comes to sizing up the Globe’s performance, though, the most important story may be one that was never actually published. According to sources inside the paper, a hefty Keaveney profile by ace reporter Donovan Slack — which could have put the entire affair to rest — sat on the news budget for several weeks in August. It didn’t run, however, and was eventually dropped off the budget.

Following orders
To the general public, the Globe’s reticence might not seem like a big deal. At best, the paper was victimized by a mentally unstable opportunist; at worst, this is just another case of the media showing itself to be less than trustworthy (see Stephen Glass, Jayson Blair, Dan Rather, Judith Miller, etc.). But in Boston’s political and media circles — inside Morrissey Boulevard and Herald Square, in the State House, among lobbyists and PR flacks — it remains a subject of great interest. Granted, this episode doesn’t involve repeated fraud or malignant intent, at least on the part of the paper. But it does involve the city’s dominant media institution and the biggest public-works project in US history.

It also offers a telling glimpse into the methods of Marty Baron, the Globe’s editor. Baron is, by all accounts, an extremely talented newsman. In 2001, when he was editor of the Miami Herald, the paper won a Pulitzer for breaking news reporting; that same year, Editor and Publisher named Baron its editor of the year. In Baron’s five years at the Globe, meanwhile, the paper has won two Pulitzers, one for public-service reporting on the sex-abuse scandal in the Boston Archdiocese, and one (awarded to Phoenix alum Gareth Cook) for explanatory reporting.

His interpersonal skills are another matter. Baron won the respect of many Globe veterans when, soon after arriving at the paper, he secured the release of 10,000 pages of church documents that had been protected by court order. Since then, though, he’s gained a reputation as an extremely tough boss, quick to criticize and slow to praise. One Globe veteran coined the phrase “The joyless pursuit of excellence” to describe Baron’s tenure.

< prev  1  |  2  |  3  |   next >
Related: The Invisible, Whack-a-mole, Lowlights from DemCon 2006, More more >
  Topics: Media -- Dont Quote Me , Science and Technology, Education, Elementary and High School Education,  More more >
| More


Most Popular
ARTICLES BY ADAM REILLY
Share this entry with Delicious
  •   BULLY FOR BU!  |  March 12, 2010
    After six years at the Phoenix , I recently got my first pre-emptive libel threat. It came, most unexpectedly, from an investigative reporter. And beyond the fact that this struck me as a blatant attempt at intimidation, it demonstrated how tricky journalism's new, collaboration-driven future could be.
  •   STOP THE QUINN-SANITY!  |  March 03, 2010
    The year is still young, but when the time comes to look back at 2010's media lowlights, the embarrassing demise of Sally Quinn's Washington Post column, "The Party," will almost certainly rank near the top of the list.
  •   RIGHT CLICK  |  February 19, 2010
    Back in February 2007, a few months after a political neophyte named Deval Patrick cruised to victory in the Massachusetts governor's race with help from a political blog named Blue Mass Group (BMG) — which whipped up pro-Patrick sentiment while aggressively rebutting the governor-to-be's critics — I sized up a recent conservative entry in the local blogosphere.
  •   RANSOM NOTES  |  February 12, 2010
    While reporting from Afghanistan two years ago, David Rohde became, for the second time in his career, an unwilling participant rather than an observer. On October 29, 1995, Rohde had been arrested by Bosnian Serbs. And then in November 2008, Rohde and two Afghan colleagues were en route to an interview with a Taliban commander when they were kidnapped.
  •   POOR RECEPTION  |  February 08, 2010
    The right loves to rant against the "liberal-media elite," but there's one key media sector where the conservative id reigns supreme: talk radio.

 See all articles by: ADAM REILLY