Silent treatment

Solving the press’s credit problem
By ADAM REILLY  |  March 14, 2007

070316_dqm_main
GRIEF AND GRIEVANCES: Wounded soldiers and their families testified in front of a US House subcommittee last week to the squalid conditions at Walter Reed, the army’s top medical facility.

When next year’s Pulitzer finalists are announced, the Washington Post’s coverage of dismal conditions at Walter Reed Army Medical Center will almost certainly make the list. The February 18 and 19 stories by Dana Priest and Anne Hull were exemplary pieces of journalism: beautifully written and packed with grisly detail, they showed that the same troops lionized for their role in the “War on Terror” are neglected by the government after they come home. And they shamed the highest levels of government into quick action. After the Post’s pieces ran, President George W. Bush allegedly told White House spokesman Tony Snow, “Find out what the problem is and fix it”; since then, three top Army officials have resigned or been fired.

Considering the Post’s reputation, its influence in Washington, and Priest’s renown, neither the quality nor the impact of the paper’s Walter Reed coverage was surprising. But did the Post actually break the story? On February 20, Joan Walsh — editor-in-chief of the online magazine Salon — reminded readers that Salon’s Mark Benjamin had written about Walter Reed in 2005 and 2006, focusing on the poor care received by soldiers with post-traumatic stress disorder and traumatic brain injuries. While Salon’s stories didn’t quite match the sweep and narrative power of the Post’s, the underlying message was the same: Walter Reed, Benjamin found, “is failing to properly care for many soldiers traumatized by the Iraq war.” Walsh’s tone was gentle, but she did note that one military couple whose ordeal Benjamin had described — Corporal Wendell McLeod Jr. and his wife, Annette McLeod — were prominently featured in the Post’s coverage, including a front-page, above-the-fold photograph on February 19.

In subsequent days, Editor & Publisher, National Public Radio’s On the Media, and New York Times columnist Paul Krugman all highlighted Salon’s previous work on the Walter Reed story. But not the Post. On March 1, Priest was asked in an online chat why the Post’s stories had received more attention than Salon’s; she replied that she hadn’t read Benjamin’s reportage. That same day, the Post ran an article by Hull and Priest headlined HOSPITAL OFFICIALS KNEW OF NEGLECT: COMPLAINTS ABOUT WALTER REED WERE VOICED FOR YEARS. Salon wasn’t mentioned.

In an e-mail to the Phoenix, Post ombudsman Deborah Howell said Benjamin had done “fine work,” but added that Hull and Priest were pointed to the story by a tipster; that Hull only read one of Benjamin’s stories before she and Priest wrote theirs; and that the Post’s material was original and only overlapped slightly with Salon’s. Also, Howell said, Hull didn’t know Benjamin had mentioned the McLeods until after the Post’s story ran. “It’s not uncommon (it has happened to me) that work done by large news organizations brings about more acknowledgement,” she concluded.

Parallel universes
Being a journalist means not having to admit someone else got there first. Unlike academics, reporters can largely ignore their predecessors’ contributions to a given story — naming an occasional colleague or competitor if we’re feeling generous, dropping in “reportedly” now and again, or maybe just giving no credit at all. This probably improves readability, especially in lengthier, more complex stories. It also lets journalists deceive the public — and themselves — with a flattering illusion of self-reliance.

1  |  2  |  3  |  4  |   next >
Related: Martha’s quick start, Ground game, Can Obama lasso the Bay State?, More more >
  Topics: Media -- Dont Quote Me , Deval Patrick, Ben LaGuer, Dana Priest,  More more >
| More


Most Popular
ARTICLES BY ADAM REILLY
Share this entry with Delicious
  •   BULLY FOR BU!  |  March 12, 2010
    After six years at the Phoenix , I recently got my first pre-emptive libel threat. It came, most unexpectedly, from an investigative reporter. And beyond the fact that this struck me as a blatant attempt at intimidation, it demonstrated how tricky journalism's new, collaboration-driven future could be.
  •   STOP THE QUINN-SANITY!  |  March 03, 2010
    The year is still young, but when the time comes to look back at 2010's media lowlights, the embarrassing demise of Sally Quinn's Washington Post column, "The Party," will almost certainly rank near the top of the list.
  •   RIGHT CLICK  |  February 19, 2010
    Back in February 2007, a few months after a political neophyte named Deval Patrick cruised to victory in the Massachusetts governor's race with help from a political blog named Blue Mass Group (BMG) — which whipped up pro-Patrick sentiment while aggressively rebutting the governor-to-be's critics — I sized up a recent conservative entry in the local blogosphere.
  •   RANSOM NOTES  |  February 12, 2010
    While reporting from Afghanistan two years ago, David Rohde became, for the second time in his career, an unwilling participant rather than an observer. On October 29, 1995, Rohde had been arrested by Bosnian Serbs. And then in November 2008, Rohde and two Afghan colleagues were en route to an interview with a Taliban commander when they were kidnapped.
  •   POOR RECEPTION  |  February 08, 2010
    The right loves to rant against the "liberal-media elite," but there's one key media sector where the conservative id reigns supreme: talk radio.

 See all articles by: ADAM REILLY