When Rupert came to Boston

Revisiting the lessons of Murdoch’s Herald
By ADAM REILLY  |  August 8, 2007

070810_murdoch_main

Just how badly will Rupert Murdoch screw up the Wall Street Journal?

Ever since Murdoch’s just-accepted $5 billion offer for Dow Jones, the Journal’s parent company, became public this past May, this has been journalism’s great burning question. Some predict, with a sort of anxious optimism, that the Journal’s prestige will make Murdoch tread with relative delicacy. Others size up Murdoch’s record with News Corporation, his sprawling media conglomerate, and offer a grimmer vision: the Journal will soon be a dumbed-down shell of its former self, a vanity vehicle that’s used to advance Murdoch’s own political and economic agenda and has all the journalistic integrity of Fox News, another News Corp. property.

As the tea-leaf readers parse Murdoch’s record in newspapers, The Times of London and the New York Post have been getting most of the attention. This makes sense. Like the Journal, the Times has a long and prestigious history; like the Journal, the Post is based in New York and is familiar to American readers. But as the Project for Excellence in Journalism recently noted, Murdoch’s history with American newspapers isn’t restricted to New York. Among other things, the Bossy Aussie once owned the Boston Herald — and while that tabloid and the Journal are radically different beasts, Murdoch’s Boston tenure may offer one or two clues about the Journal’s future.

11th-hour save
Murdoch’s purchase of the Herald — then called the Herald American — was an act of journalistic resurrection. On December 3, 1982, Murdoch reached an impasse with the union that represented the Herald American’s mailers; the parking lot was barricaded, and workers cleared off their desks. (The dying paper’s other employee unions had already made major concessions, including job cuts, to facilitate the sale from Hearst Corp. to Murdoch.) “I got the news about noontime that the negotiations had broken off and the paper had folded,” says David Rosenbaum, then the Herald’s assistant managing editor for features and now the editor of CIO magazine, a publication for IT executives. “We were officially out of work.”

Rosenbaum promptly went to the Boston BusinessJournal to write a freelance story on the Herald’s demise. He filed the piece and went home. Later that afternoon, Rosenbaum got a call: Murdoch and the mailers had a deal, the paper was alive, and he had work to do. He returned to the office. Just before 5 pm, Murdoch arrived in the newsroom, announced the sale, and shook hands with his new employees.

Soon thereafter, Rosenbaum continues, “the Murdoch editors arrived: Les Hinton [the new managing editor, an Australian who’d edited the Star, Murdoch’s supermarket tabloid] and Joe Robinowitz [the new editor, a Texan who’d been assistant managing editor at the Post]. And they said, ‘We’re going to show you how to put out a tabloid.’ ”

Step One was changing the layout from four columns to seven — better for packing the pages with short, easy-to-read stories. Step Two was changing the paper’s ethos, from the subdued tabloid style cultivated under Hearst to something more authentically Murdochian — edgy, sensationalistic, and shameless. “I remember Hinton saying to me, ‘Every page should look like it’s having a nervous breakdown,’ ” Rosenbaum recalls. “And that’s what we did.” (Case in point: a single page that had a political story, a piece on a fatal school-bus crash — and an item on Wingo!, the numbers game imported from Murdoch’s Post.)

1  |  2  |  3  |  4  |   next >
Related: Liberty or Death, High noon at the Herald, Murdoch mishegoss, More more >
  Topics: Media -- Dont Quote Me , Frank Phillips, Les Hinton, Les Hinton,  More more >
| More


Most Popular
ARTICLES BY ADAM REILLY
Share this entry with Delicious
  •   BULLY FOR BU!  |  March 12, 2010
    After six years at the Phoenix , I recently got my first pre-emptive libel threat. It came, most unexpectedly, from an investigative reporter. And beyond the fact that this struck me as a blatant attempt at intimidation, it demonstrated how tricky journalism's new, collaboration-driven future could be.
  •   STOP THE QUINN-SANITY!  |  March 03, 2010
    The year is still young, but when the time comes to look back at 2010's media lowlights, the embarrassing demise of Sally Quinn's Washington Post column, "The Party," will almost certainly rank near the top of the list.
  •   RIGHT CLICK  |  February 19, 2010
    Back in February 2007, a few months after a political neophyte named Deval Patrick cruised to victory in the Massachusetts governor's race with help from a political blog named Blue Mass Group (BMG) — which whipped up pro-Patrick sentiment while aggressively rebutting the governor-to-be's critics — I sized up a recent conservative entry in the local blogosphere.
  •   RANSOM NOTES  |  February 12, 2010
    While reporting from Afghanistan two years ago, David Rohde became, for the second time in his career, an unwilling participant rather than an observer. On October 29, 1995, Rohde had been arrested by Bosnian Serbs. And then in November 2008, Rohde and two Afghan colleagues were en route to an interview with a Taliban commander when they were kidnapped.
  •   POOR RECEPTION  |  February 08, 2010
    The right loves to rant against the "liberal-media elite," but there's one key media sector where the conservative id reigns supreme: talk radio.

 See all articles by: ADAM REILLY