Bay Area beatdown

The soap-operatic significance of the Bay Guardian–Village Voice Media battle
By ADAM REILLY  |  March 11, 2008

These are grimly predictable days in the newspaper business. Circulation and advertising revenues fall; bureaus and jobs get cut; institutional ambitions diminish; and higher-ups exhort lower-downs to do more with less.

Given this relentlessly bleak status quo, the ongoing feud between the alt-weekly San Francisco Bay Guardian and Village Voice Media (VVM) — the 16-paper alternative-weekly chain that owns SF Weekly, the Bay Guardian's primary competitor — offers a bracing dose of vigor and attitude. In October 2004, the Bay Guardian (led by the voluble, swaggering, lefty publisher Bruce Brugmann) brought a predatory-pricing lawsuit against the SF Weekly and its parent company (led by the voluble, swaggering, libertarian executive editor Mike Lacey). The accusation, basically, was that VVM (formerly known as New Times) was trying to put the Bay Guardian out of business by selling advertisements in SF Weekly below cost, and using revenues from elsewhere in the VVM chain to offset the paper's consequent losses. (The suit also alleged predatory pricing at the nearby East Bay Express, which VVM sold off last year.)

This past week, after a five-week trial and more than three days of deliberation, a California jury agreed and awarded the Bay Guardian $6.3 million. But under the terms of the California law in question, which mandates the tripling of some of these damages, the Bay Guardian's take could be $15.6 million or more. Since both the Bay Guardian and SF Weekly are hemorrhaging cash with annual revenues of $6 million each, it's not a stretch to say that the award could give the Bay Guardian a new lease on life while simultaneously jeopardizing SF Weekly's existence. But here's the catch: because VVM plans to seek a new trial and/or appeal the ruling, it could be a long time before the Bay Guardian gets its money — if, in the end, it gets it at all.

A tempest under the radar
Thus far, the Bay Guardian-VVM fight has received minimal interest from the national press. While Editor & Publisher reported on the jury's ruling, neither the New York Times nor the Wall Street Journal deigned to mention it. In fact, as E&P editor-at-large Mark Fitzgerald noted in a recent column, even the San Francisco-area's mainstream media paid precious little attention to the proceedings, a late flurry of coverage notwithstanding.

This is a pity for two reasons. First, the Bay Guardian-VVM affair isn't just a legal battle. It's also a pissing match of epic proportions, in which the combatants clearly loathe each other and are striving, with an almost obsessive zeal, to impart this loathing to their respective readerships.

VVM, for example, dispatched corporate executive associate editor Andy Van De Voorde to San Francisco to cover the proceedings on "the Snitch," SF Weekly's blog. In the period between the closing arguments on February 27 and the jury ruling on March 5, Van De Voorde produced a whopping 10,000-plus words (!) of coverage. Some of it merely reiterated the VVM take on the case — e.g. that Brugmann was a bad businessman trying to make money through litigation because he couldn't make it with his paper. But Van De Voorde also made a point of mocking the physical characteristics and sartorial habits of the Bay Guardian brain trust. Brugmann, for example, was described as a "hirsute" "six-foot-five bully" who moved like "an arthritic elephant," while Bay Guardian executive editor Tim Redmond was nicknamed "Puffy" (for a George Costanza-esque jacket he apparently wore in court) and subjected to various other indignities. (Redmond, incidentally, denies that he owns such a coat.)

1  |  2  |   next >
Related: Violence and vegetation in Western Massachusetts, High Numbers, Blog spots, More more >
  Topics: Media -- Dont Quote Me , Business, Media, Rupert Murdoch,  More more >
| More

Most Popular
Share this entry with Delicious
  •   BULLY FOR BU!  |  March 12, 2010
    After six years at the Phoenix , I recently got my first pre-emptive libel threat. It came, most unexpectedly, from an investigative reporter. And beyond the fact that this struck me as a blatant attempt at intimidation, it demonstrated how tricky journalism's new, collaboration-driven future could be.
  •   STOP THE QUINN-SANITY!  |  March 03, 2010
    The year is still young, but when the time comes to look back at 2010's media lowlights, the embarrassing demise of Sally Quinn's Washington Post column, "The Party," will almost certainly rank near the top of the list.
  •   RIGHT CLICK  |  February 19, 2010
    Back in February 2007, a few months after a political neophyte named Deval Patrick cruised to victory in the Massachusetts governor's race with help from a political blog named Blue Mass Group (BMG) — which whipped up pro-Patrick sentiment while aggressively rebutting the governor-to-be's critics — I sized up a recent conservative entry in the local blogosphere.
  •   RANSOM NOTES  |  February 12, 2010
    While reporting from Afghanistan two years ago, David Rohde became, for the second time in his career, an unwilling participant rather than an observer. On October 29, 1995, Rohde had been arrested by Bosnian Serbs. And then in November 2008, Rohde and two Afghan colleagues were en route to an interview with a Taliban commander when they were kidnapped.
  •   POOR RECEPTION  |  February 08, 2010
    The right loves to rant against the "liberal-media elite," but there's one key media sector where the conservative id reigns supreme: talk radio.

 See all articles by: ADAM REILLY