Open book?

Sal DiMasi is an embattled politician. His wife is an aspiring talk-show host. Welcome to New England Cable News’ ethics problem.
By ADAM REILLY  |  May 21, 2008

080523_quote_main

On any given day, New England Cable News (NECN) features more smart, substantive politics coverage than any other Boston television station. But right now, the station is facing a thorny little conflict-of-interest problem involving Massachusetts House Speaker Sal DiMasi, whose embattled status happens to be the story of the moment on Beacon Hill.

Some background: on May 1, the Boston Globe ran a front-page story on how legislative moves by DiMasi have benefited his friend, developer Jay Cashman. In 2006, DiMasi killed a bill that would have blocked a liquefied-natural-gas (LNG) construction project in Fall River, paving the way for a real-estate deal that netted Cashman more than $14 million. And in 2007, he backed legislation that could lead to the construction of a wind farm in Buzzards Bay — where, it turns out, Cashman hopes to build one.

As the Globe’s Frank Phillips noted, the DiMasi-Cashman connection isn’t limited to the two men; their spouses, Debbie DiMasi and Christy Scott Cashman, are currently collaborating on a TV program. Open Book Club, a sassy, half-hour literary confab, is produced by Saint Aire Productions LLC, a production company that Christy Scott Cashman runs. It’s taped in the Cashmans’ Back Bay manse. And as of May 4, it’s broadcast monthly on NECN.

Phillips’s story was about DiMasi’s ties to Cashman, not whether NECN’s link to the two men’s spouses is problematic. But that’s a natural follow-up question. On the one hand, NECN has to cover DiMasi and the turmoil threatening his Speakership, including the question of whether he’s used his position to benefit Cashman. On the other, NECN is involved in a business partnership with DiMasi’s and Cashman’s wives — and perhaps, depending on Saint Aire’s ownership structure, with Cashman himself. (Tom Kiley, the Cashmans’ attorney, didn’t respond to a request for comment, but both Jay and Christy Scott Cashman’s names appear on paperwork filed with the state.)

All this would be awkward enough. But on May 2 — one day after Phillips’s exposé was published — “Names,” the Globe’s gossip column, featured a big photo of NECN head Charles Kravetz at the Open Book Club launch party, which also took place in the Cashmans’ home. In the photo, Kravetz was flanked by Christy Scott Cashman and Debbie DiMasi. He looked delighted; so did they.

So much unknown
The question, obviously, is this: should NECN pull the plug on Open Book Club?

Before answering, consider a few more details. First, NECN isn’t paying for the right to broadcast Open Book Club. Instead, Saint Aire is paying the station — NECN won’t say how much — just as Ron Popeil would if he wanted to hawk the Veg-o-Matic.

It’s also not clear what financial benefit, if any, Debbie DiMasi is getting from her involvement with Saint Aire. George Regan, a spokesman for Jay Cashman, told the Globe that Debbie DiMasi’s compensation was “a private matter”; Sal DiMasi has refused to discuss it; and Saint Aire didn’t respond to inquiries from the Phoenix. If Debbie DiMasi is being paid by Saint Aire, this wouldn’t be illegal. But it would be noteworthy — especially if a substantial amount of money is involved.

1  |  2  |   next >
  Topics: Media -- Dont Quote Me , Frank Phillips, Salvatore DiMasi, Media,  More more >
| More


Most Popular
ARTICLES BY ADAM REILLY
Share this entry with Delicious
  •   BULLY FOR BU!  |  March 12, 2010
    After six years at the Phoenix , I recently got my first pre-emptive libel threat. It came, most unexpectedly, from an investigative reporter. And beyond the fact that this struck me as a blatant attempt at intimidation, it demonstrated how tricky journalism's new, collaboration-driven future could be.
  •   STOP THE QUINN-SANITY!  |  March 03, 2010
    The year is still young, but when the time comes to look back at 2010's media lowlights, the embarrassing demise of Sally Quinn's Washington Post column, "The Party," will almost certainly rank near the top of the list.
  •   RIGHT CLICK  |  February 19, 2010
    Back in February 2007, a few months after a political neophyte named Deval Patrick cruised to victory in the Massachusetts governor's race with help from a political blog named Blue Mass Group (BMG) — which whipped up pro-Patrick sentiment while aggressively rebutting the governor-to-be's critics — I sized up a recent conservative entry in the local blogosphere.
  •   RANSOM NOTES  |  February 12, 2010
    While reporting from Afghanistan two years ago, David Rohde became, for the second time in his career, an unwilling participant rather than an observer. On October 29, 1995, Rohde had been arrested by Bosnian Serbs. And then in November 2008, Rohde and two Afghan colleagues were en route to an interview with a Taliban commander when they were kidnapped.
  •   POOR RECEPTION  |  February 08, 2010
    The right loves to rant against the "liberal-media elite," but there's one key media sector where the conservative id reigns supreme: talk radio.

 See all articles by: ADAM REILLY