This story blows

The bizarre battle over Cape  Wind
By ADAM REILLY  |  May 30, 2007

070601_capewind_main

There’s a foul wind blowing off Cape Cod. The clean-energy project known as Cape Wind makes more sense than ever, what with the mess in the Middle East and the earth getting warmer by the minute. But resistance to the proposed wind-farm — which would place 130 windmills in Nantucket Sound and provide up to 75 percent of the Cape’s energy at any given time — proves that it really isn’t easy being green. Since Cape Wind was first proposed in 2001, the project has made plenty of powerful enemies (see the sidebar “Enemies in High Places”), including Ted Kennedy, his nephew Robert, and a host of other wealthy Cape Codders who don’t want their beachfront views blighted or their sailing waters cluttered. (Opponents also cite concern for the local fishing industry and avian and marine habitats.)

Now the ongoing fight over Cape Wind has yielded a media controversy. Following the release of a new book (published on May 7) that paints the project’s opponents in an exceedingly unflattering light, some wind-farm supporters are accusing the Cape and Island stations of WGBH, Boston’s public-broadcasting behemoth, of de facto censorship. Whatever you make of this accusation, it shows just how charged the Cape Wind battle has become — and highlights just how much clout the project’s opponents actually have.

Conspiracy of silence
Allegations of a media blackout surrounding Cape Wind: Money, Celebrity, Class, Politics, and the Battle for Our Energy Future on Nantucket Sound (Public Affairs) started with a reading that Wendy Williams, who co-authored the book with Robert Whitcomb, gave at a Cape Cod bookstore, Chatham’s Cabbages and Kings, on May 16.

Before Williams’s appearance, Jack Moye — the husband of the bookstore’s owner and a wind-farm supporter — tried to drum up advance publicity for the event on WCAI, WGBH’s Cape affiliate. (WCAI shares staff and programming with WNAN, the Nantucket station, and WZAI, which serves Martha’s Vineyard; in radio parlance, the latter two stations are “repeaters.”) In early May, Moye says, he mentioned the book and the upcoming reading to Elizabeth White, the reporter in charge of WCAI’s wind-farm coverage: Moye says White told him she was eager to read the book and stopped by the store to pick up an advance copy.

A few days later, Moye says, he hadn’t heard back from White. So he contacted Georgia McDonald, WCAI’s corporate-sales director, thinking that a pledge might help his cause. McDonald subsequently visited the store and discussed Cape Wind with a staffer. According to Moye — who didn’t witness the exchange — McDonald said “one of the people at the station had looked at the book and thought it was too pointed to bear mention. I don’t think she actually used the word ‘biased,’ but that’s what it turned out to be.”

Nothing too remarkable so far. After all, reporters take a pass on stories all the time. Furthermore, Williams and Whitcomb’s book is biased — though it’s also informative and entertaining. Jim Gordon, the man behind the Cape Wind project, is consistently depicted as a visionary underdog, and the lionization of Gordon can be a bit much. In contrast, the project’s opponents — including Kennedy, whose family compound at Hyannisport is the stuff of legend — are cast as a bunch of rich hypocrites who’ve put their own needs ahead of the common good.

1  |  2  |  3  |  4  |   next >
  Topics: Media -- Dont Quote Me , Politics, Energy Policy, Science and Technology,  More more >
| More


Most Popular
ARTICLES BY ADAM REILLY
Share this entry with Delicious
  •   BULLY FOR BU!  |  March 12, 2010
    After six years at the Phoenix , I recently got my first pre-emptive libel threat. It came, most unexpectedly, from an investigative reporter. And beyond the fact that this struck me as a blatant attempt at intimidation, it demonstrated how tricky journalism's new, collaboration-driven future could be.
  •   STOP THE QUINN-SANITY!  |  March 03, 2010
    The year is still young, but when the time comes to look back at 2010's media lowlights, the embarrassing demise of Sally Quinn's Washington Post column, "The Party," will almost certainly rank near the top of the list.
  •   RIGHT CLICK  |  February 19, 2010
    Back in February 2007, a few months after a political neophyte named Deval Patrick cruised to victory in the Massachusetts governor's race with help from a political blog named Blue Mass Group (BMG) — which whipped up pro-Patrick sentiment while aggressively rebutting the governor-to-be's critics — I sized up a recent conservative entry in the local blogosphere.
  •   RANSOM NOTES  |  February 12, 2010
    While reporting from Afghanistan two years ago, David Rohde became, for the second time in his career, an unwilling participant rather than an observer. On October 29, 1995, Rohde had been arrested by Bosnian Serbs. And then in November 2008, Rohde and two Afghan colleagues were en route to an interview with a Taliban commander when they were kidnapped.
  •   POOR RECEPTION  |  February 08, 2010
    The right loves to rant against the "liberal-media elite," but there's one key media sector where the conservative id reigns supreme: talk radio.

 See all articles by: ADAM REILLY