The dictator slayer

East Boston's Gene Sharp is soft-spoken, but he makes bad guys from Caracas to Beijing cringe
By ADAM REILLY  |  December 5, 2007

071207-mainimoage_main

According to some people — including at least one sitting head of state — East Boston’s Gene Sharp is a dangerous dude, a political demolition man capable of destroying rulers and regimes. When Venezuelan president Hugo Chávez faced street protests earlier this year, he accused the Albert Einstein Institution (AEI), which Sharp founded in 1983, of leading an “imperialist conspiracy” to overthrow him. To make his case, Chávez cited a 2005 article by French journalist and anti-imperialism crusader Thierry Meyssan that cast Sharp as a shill for NATO and the CIA. And when mass demonstrations destabilized the military junta that rules Myanmar (Burma) a few weeks ago, a piece in the Asia Times Online described Sharp as the “concert-master of the tactics of Saffron monk-led nonviolence.” It wasn’t a compliment: the Saffron Revolution, the author charged, was really a crafty US attempt to control the Strait of Malacca.

It’s difficult, though, to square these claims of nefarious influence with the material facts of Sharp’s existence. If Sharp really was an imperialist mastermind, for example, you’d expect the AEI to have nicer digs: a gleaming space downtown, maybe, or a tweedy little office in Cambridge. But after starting out in Harvard Square, and then moving to what Sharp calls the “slummy end of Newbury Street,” the AEI now operates out of two cluttered rooms in Sharp’s row house near gritty Maverick Square. You’d also expect Sharp to be surrounded by a bevy of bustling junior imperialists; instead, he shares his space with one co-worker and an enormous Great Dane. In addition, Sharp himself just doesn’t look or act the part of a covert American empire-builder: at 79 years old, he seems too old, too frail, too soft-spoken.

This, then, is the conundrum of Gene Sharp: if he’s as powerful as he’s supposed to be, why is he whiling away in relative obscurity? And if he isn’t, why are so many people so afraid of him?

Pens and swords
Let’s start with question number two. The answer is actually pretty simple: run down the list of recent revolutions in the world, successful or otherwise, and Sharp’s name will probably pop up. In Serbia, members of the opposition group Otpor circulated translations of Sharp’s best-known work — From Dictatorship to Democracy: A Conceptual Framework for Liberation — shortly before overthrowing Slobodan Milošević in 2000. After Ukraine’s 2004 Orange Revolution, a leader of the student opposition said that that same book had served as a “bible.” Sharp personally consulted with the leaders of the Baltic republics of Lithuania, Latvia, and Estonia as those countries moved to secede from the Soviet Union. He also left China’s Tiananmen Square just before the government’s crackdown on protesters in 1989, made a surreptitious visit to the Myanmar (Burma) border in 1996 to consult with opponents of the regime, and held a meeting in Boston for Venezuelan critics of Chávez in 2004.

The AEI, meanwhile, is determined to find the biggest possible audience for Sharp’s theories of nonviolent struggle. A bookshelf in his home office is packed with translations of his own work; the AEI’s Web site features downloadable translations of Sharp’s oeuvre in (among other languages) Arabic, Farsi, Khmer, Russian, Tibetan, and Vietnamese.

1  |  2  |  3  |  4  |  5  |  6  |   next >
Related: Oran Café, The political virgins, Ecco Restaurant and Martini Bar, More more >
  Topics: News Features , U.S. Government, Slobodan Milosevic, Slobodan Milosevic,  More more >
| More


Most Popular
ARTICLES BY ADAM REILLY
Share this entry with Delicious
  •   BULLY FOR BU!  |  March 12, 2010
    After six years at the Phoenix , I recently got my first pre-emptive libel threat. It came, most unexpectedly, from an investigative reporter. And beyond the fact that this struck me as a blatant attempt at intimidation, it demonstrated how tricky journalism's new, collaboration-driven future could be.
  •   STOP THE QUINN-SANITY!  |  March 03, 2010
    The year is still young, but when the time comes to look back at 2010's media lowlights, the embarrassing demise of Sally Quinn's Washington Post column, "The Party," will almost certainly rank near the top of the list.
  •   RIGHT CLICK  |  February 19, 2010
    Back in February 2007, a few months after a political neophyte named Deval Patrick cruised to victory in the Massachusetts governor's race with help from a political blog named Blue Mass Group (BMG) — which whipped up pro-Patrick sentiment while aggressively rebutting the governor-to-be's critics — I sized up a recent conservative entry in the local blogosphere.
  •   RANSOM NOTES  |  February 12, 2010
    While reporting from Afghanistan two years ago, David Rohde became, for the second time in his career, an unwilling participant rather than an observer. On October 29, 1995, Rohde had been arrested by Bosnian Serbs. And then in November 2008, Rohde and two Afghan colleagues were en route to an interview with a Taliban commander when they were kidnapped.
  •   POOR RECEPTION  |  February 08, 2010
    The right loves to rant against the "liberal-media elite," but there's one key media sector where the conservative id reigns supreme: talk radio.

 See all articles by: ADAM REILLY